DAFTAR LABELKU (klik saja jangan ragu-ragu)

Senin, 13 Juli 2015

Mencermati Nasihat Ketenteraman

Hidup di dunia ini hanya sekali. So, buat apa  jiwa ini dipenuhi gundah gulana dan sakit hati. Ketenteraman dan kebahagiaan hidup di dunia adalah rezeki tak terbeli. Kalau keduanya ini telah bersemayam di sanubari, wujud syurga sudah terasa sebelum syurga sejati.

Berikut ini caraku untuk meraih ketenteraman hidup dengan mencermati  nasihat- nasihat   dari copas FB sahabat: langkah meraih ketenteraman:
  • Menjaga keutamaan Ilmu. “Tidak ada simpanan yang lebih berguna daripada ilmu, tidak ada sesuatu yang lebih beruntung  daripada adab, tidak ada kawan yang lebih bagus daripada akal dan tidak ada benda ghaib yang  lebih dekat daripada maut”.
  •  Menjaga Lidah.  “Hati itu adalah tempat rahasia dan bibir itu  kuncinya sementara lidah adalah anak kuncinya.  Oleh itu hendaklah setiap orang menjaga anak kunci rahsianya”.
  • Membandingan Akal Dan Harta. “Akal itu menteri yang menasihat dan harta itu seorang tamu yang akan berangkat”
  •  Menahan Pamer Kebaikan diri.  “Apabila engkau berbuat kebaikan sembunyikan, dan apabila orang membuat kebaikan kepadamu  hendaklah engkau sebarkan”
  • Menahan diri dari  tipu daya   kehidupan dunia. “Dunia itu awalnya  menggoda, akhirnya binasa". 
  • Menjaga Pegaulan Yang Baik.  “Bergaullah sesama manusia dengan satu pergaulan yang jika kamu tiada, mereka akan rindu kepada kamu dan jika kamu mati mereka  akan menangisimu”
  • Menjaga kesabaran. “Kesabaran itu ada dua yaitu sabar menahan sesuatu yang dibenci dan sabar melepaskan sesuatu yang disukai. Dan yang kedua itu salah satunya menahan  nafsu”                                       Selanjutnya, SALAM SUKSES SEJATI!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

berlatih kreatif melaui pembuatan komentar